TOT CE NU STIAI DESPRE SOMN!

de laura

“ Mai citesc un singur articol și apoi mă culc… ”

Andrei este un corporatist conștiincios, modern, care în ciuda faptului că deja este foarte târziu, decide totuși să mai citească încă un articol pentru prezentarea de mâine, înainte să meargă la somn.De asemenea, câteva email-uri urgente așteaptă încă răspuns și mai mult decât atât, prezentarea de mâine, încă nu este gata. Noaptea aceasta de joi, pare să devină una lungă pentru Andrei, ca multe altele dinaintea ei. Chiar dacă ochii îi sunt îngreunați și o durere cumplită de cap începe să se facă simțită, decide totuși că e nevoie să facă un efort și să termine ce are de făcut.

E ora 3. Andrei termină de făcut prezentarea și decide să stingă laptopul și să meargă la somn, chiar dacă i-au mai rămas de facut o parte din lucruri. Deși este extrem de obosit, îi este foarte greu să adoarmă și alarma va suna peste 4 ore și 30 de minute. Începe să devină anxios pentru prezentarea de mâine și prin cap încep să-i treacă tot felul de gânduri. Îl deranjează sunetul mașinilor de afară și lumina emanată de router-ul wireless.Ochii îi sunt roșii. Mai pierde o oră răsucindu-se de pe o parte pe alta până când, în cele din urmă, adoarme.

Dimineață, sunetul alarmei îi străpunge mintea adormită. Plin de confuzie, Andrei mai rămâne în pat preț de încă 10 minute.Ar da orice să poată să mai doarmă, insă în 45 de minute trebuie să plece din casă.

Gândurile îi sunt blurate , se simte stresat, neconcentrat și fără  voință.

Nu are timp pentru micul dejun așa că pleacă fără să mănânce nimic.

”Trebuie să imi iau o cafea”. Intră în cafeteria clădirii, bea rapid o ceașcă de cafea și își mai umple una pentru conferința care urmează să înceapă.

Când îi vine rândul la prezentare, lucrurile nu par să meargă așa cum și-a propus: este incoerent, slide-urile sunt pline de greșeli de ortografie iar argumentele sale par fără sens. Prezentarea se încheie cu un rând de aplauze stinse.

În pauza de prânz, iși comandă rapid un burger cu cartofi prăjiți și o băutură carbogazoasă.

Stomacul începe să îl deranjeze și să îl ardă pieptul. Îl cuprinde o stare de moleșeală și se gândește ce mult și-ar dori să se bage în pat să recupereze somnul pierdut, însă ședințele care programate sunt pe cale să înceapă. ” Ce zi de coșmar!”, mormăie el. ” Bine că măcar e vineri…”

DE CE E SOMNUL ATÂT DE IMPORTANT?

48% din populație, raportează insomnii ocazionale, în timp ce 22% experimentează insomnii aproape în fiecare noapte.

Cazul lui Andrei, descrie perfect  importanța unui somn odihnitor, pentru performanță, funcționare cognitivă și sănătate. Dacă Andrei ar fi folosit strategiile corecte, ar fi putut să adoarmă mai repede, ar fi avut parte de un somn mai odihnitor și ar fi făcut față provocărilor de peste zi mult mai ușor.

Sunt nenumărate dovezi în privința importanței somnului. Cu toții îi putem recunoaște valoarea în viața de zi cu zi. Somnul, este o stare anabolică în care corpul se reface, își regenerează țesuturile și produce proteine. Fără suficient somn, corpul uman nu poate funcționa corespunzător.

Când stăm treji pană târziu, corpul emană cortizol, cunoscut ca și hormonul stresului, care mărește producția unor celule numite cytokine, care indică prezența inflamației.Privarea de somn, cauzează schimbări nesănătoase  asupra sistemului imunitar al corpului.Crește nevoia de a mânca preparate nesănătoase pline de zahăr și grăsimi rele, care duce mai departe la creștere în greutate, obezitate, diabet de tip 2, depresie și anxietate, îmbolnăviri frecvente și boli cardiovasculare.

Problemele în privința somnului au crescut și datorită utilizării intense a dispozitivelor electronice.

Expunerea la lumina albastră, artificială, îngreunează somnul, datorită suprimării eliberării hormonului care favorizează somnul, melatonina.

Din perspectiva unui biohacker un somn odihnitor și suficient, contribuie la perfomanțe mărite, conștientizare, abilități de a face față stresului, îmbunătățește pielea, crește performanțele sportive, favorizează acumularea mai ușoară a cunoștintelor noi și pastrează starea optimă de sănătate.

Scopul unui biohacker este să iși aloce cât mai mult timp lucrurilor importante dar totodată, să nu își neglijeze și să își compromită calitatea somnului.

INSTRUMENTE PENTRU ÎMBUNĂTĂȚIREA SOMNULUI

  • Folosește perdele care blochează lumina.
  • Înlătură orice dispozitiv care emana lumina în timpul nopții.
  • Folosește ochelari care blochează lumina albastră.
  • Pentru așternuturi, alege materiale care favorizează reglarea termică ( bumbac organic, matase)
  • Nu dormi cu haine mulate ( elasticul pantalonilor îți strâng talia și blochează procesul sistemului limfatic)
  • Folosește o perna între picioare ( când dormi pe o parte)
  • Folosește un difuzer pentru a crește umiditatea și calitatea aerului (30-50% umiditate)
  • Așează în dormitor plante care purifică aerul ( planta șarpe, iederă)
  • Folosește uleiuri esențiale care purifică aerul și induc starea de somn ( lavandă, ylang ylang, peace&calming, de la Young Living)
  • Temperatura optimă din cameră trebuie să fie între 18-22 grade.
  • Evită să folosești telefonul, laptopul sau televizorul cu minim o oră înainte de somn.

 

Integrează pe rând cele de mai sus și vei vedea cât de mult vor conta pentru calitatea somnului tău de acum înainte. Sper să iți fie de folos.

Mai sunt multe de spus despre somn, în articolul viitor îți voi spune cum poți să îți măsori calitatea somnului, câte etape de somn avem și de ce e important acest lucru.

Pană data viitoare, ” Let`s  Make Wellness go Viral! “ 😊

XO, LAURA.

0 Lasa un comentariu
0

You may also like

Lasa un comentariu

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More

Privacy & Cookies Policy
Call Now Button